آخرین اخبار
۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۱
برای استعلام سهام عدالت با کد ملی کلیک کنید|  چرا «سود سهام عدالت» در خرداد واریز نشد؟
بازدید:۴۴۵
اوایل خرداد سود مرحله سوم سهام عدالت به حساب سهامداران واریز می‌شود این جمله از احسان خاندوزی وزیر اقتصاد است که در اردیبهشت ماه در واکنش به تاخیر شرکت‌ها در واریز سود سهام عدالت به حساب سمات اعلام کرد که ابتدای خرداد سود مرحله سوم سهام عدالت به حساب سهامداران واریز می‌شود.
کد خبر : ۹۲۷۳۵

وزیر اقتصاد در نخستین روز خردادماه و همزمان با تشییع پیکر شهید ابراهیم رئیسی در یک برنامه تلویزیونی با تشریح اقدامات هیات دولت، بر عملیاتی شدن وعده‌ها تاکید کرد و گفت: سود مرحله سوم سهام عدالت بدون شک قبل از پایان دولت سیزدهم به حساب سهامداران واریز خواهد شد.

 


درحالی که کمتر از ده روز به پایان خردادماه باقی مانده، هنوز هیچ کدام از شرکت‌هایی که باید سود سهام را به حساب سمات واریز می‌کردند به تعهد خود عمل نکرده‌اند و پرداخت سود مرحله سوم سهام عدالت همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

 

 

روز گذشته، ولی الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در تشریح آخرین جزئیات واریز مرحله سوم سود سهام عدالت گفت: بر اساس پیگیری‌های انجام شده همچنان تعدادی از شرکت‌ها سود سهام عدالت را بصورت کامل پرداخت نکرده اند.فهرست و اطلاعات این شرکت‌ها را به کمیته تخلفات ارسال کردیم تا با آنها برخورد لازم صورت پذیرد.

 

 

پیشتر، رییس سازمان بورس و وزیر اقتصاد هم اعلام کرده بودند که در صورت خلف وعده‌ شرکت‌ها با آنها برخورد خواهد شد، اما با گذشت سه ماه شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که از نظر نقدینگی وضعیت مناسبی ندارند و به همین دلیل واریز سود انجام نشده است. 

 


 پیگیری وضعیت سهام عدالت از طریق سامانه

بسیاری از سهامداران تصور می‌کنند که تاخیر در واریز سود سهام عدالت دلایلی مانند حذف آنها از لیست سهامداران است.

بر اساس اعلام سپرده‌گذاری مرکزی، سامانه استعلام و آزادسازی سهام عدالت به نشانی www.sahamedalat.ir در دسترس مردم قرار دارد تا از طریق آن به‌راحتی بتوانند به جزئیات و اطلاعات مربوط به سهام عدالت خود، از جمله مشاهده دارایی سهام عدالت، دسترسی پیدا کنند. 
برای استعلام سهام عدالت با کد ملی کلیک کنید

جهت دریافت استعلام سهام با کدملی تنها داشتن کد سجام کافی است. برای دسترسی به اطلاعات، کاربران بازار سرمایه باید وارد سایت سمات به آدرس www.csdiran.ir شوند. سپس به درگاه یکپارچه ذینفعان وارد شده و ثبت نام کنند. پس از تکمیل اطلاعات، کاربران با کدملی و رمزعبور می‌توانند وارد پنل کاربری خود شوند.
چرا «سود سهام عدالت» در خرداد واریز نشد؟

مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت درباره واریز نشدن سود سهام عدالت به باشگاه خبرنگاران گفته بود:«چند شرکت بخشی از سود سهام عدالت را واریز نکردند و کماکان پیگیری‌ها از سمت سازمان بورس و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در حال انجام است به محض این که سود‌ها دریافت شود زمان واریز آن اطلاع رسانی خواهد شد.» 
چنین به نظر می رسد با توجه به اینکه دست سازمان بورس و اوراق بهادار از سود سهام عدالت شرکت های یاد شده خالی مانده، زمان واریز سود سهام عدالت هنوز قطعی نشده است.
یک تصمیم مهم برای سهامداران عدالت
     چند روز قبل نیز یک تصمیم مهم در خصوص سهامداران عدالت در استان‌ها اتخاذ شد که بر اساس آن و با توجه به مصوبه شورای عالی بورس، چند استان آگهی دعوت به مجمع خود را منتشر کردند.

آبان‌ماه سال ۱۴۰۲ بود که شورای عالی بورس مصوبه‌ای مبنی بر اینکه مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت باید تا پایان شهریور ۱۴۰۳ برگزار شود، ابلاغ کرد. به گزارش اقتصادنیوز، بر این اساس، ۲ استان خراسان شمالی و زنجان به‌عنوان پایلوت در مرحله اول انتخاب شدند که قرار بود تا پایان سال ۱۴۰۲ مجامع آنها برگزار شود که این امر تحقق یافت.

در این زمینه، مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت به باشگاه خبرنگاران گفته بود: «امسال هم استان گیلان مجامع خود را برگزار کرد و در راستای تبیین و هماهنگی مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، سازمان بورس به ۲۴ استان سفر و جلسات مختلفی در تک تک این استان‌ها با مراجع مربوطه برگزار کرد.»

وی در این زمینه گفت: « چند استان هم فعلا آگهی برگزاری مجمع خود را منتشر کردند و به نظر می‌رسد استان‌هایی همچون ایلام، کرمان، قزوین و استان مرکزی مجمع خود را تا پایان تیرماه برگزار کنند. سایر شرکت‌ها به محض اینکه اقدامات آنها نهایی شد آگهی خود را در کدال منتشر خواهند کرد تا طبق مصوبه شورای عالی بورس مجامع برگزار شود.»

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها